Nauka pływania dla dzieci od 5 lat młodzieży i dorosłych

NAUKA PŁYWANIA/DOSKONALENIE DLA DZIECI POWYŻEJ 5 ROKU, MŁODZIEŻY I DOROSŁYCH

Pływanie jest formą aktywności ruchowej, która wszechstronnie oddziałuje na organizm człowieka, zapobiega niektórym schorzeniom, poprawia stan zdrowia, odpręża i relaksuje. Można ją uprawiać dla przyjemności oraz rozrywki przez całe życie bez względu na przejawiany stopień sprawności. Umiejętność pływania zapewnia również bezpieczne przebywanie na różnorakich akwenach wodnych zapewniając możliwość korzystania z ich uroków bez strachu przed wypadkami utonięć. Na nauczanie pływania nigdy nie jest za późno, jednak im wcześniej podjęte, tym łatwiej pozbyć się lęku przed wodą i szybciej opanować sztukę pływania.
Ruch w środowisku wodnym, racjonalne pływanie oprócz niezaprzeczalnych walorów rekreacyjnych przynosi szereg korzyści zdrowotnych i kompensacyjno - korekcyjnych. Walory pływania wynikają ze swoistych cech środowiska wodnego oraz z ich oddziaływania na organizm człowieka. Pływanie to przede wszystkim aktywny ruch w wodzie, a ruch poprawia i doskonali funkcjonowanie układów biologicznych organizmu oraz wpływa pozytywnie na psychikę człowieka. Dzięki wysiłkowi związanemu z oddychaniem, mięśnie klatki piersiowej wzmacniają się a pojemność życiowa płuc rośnie. Organizm człowieka jest bardziej dotleniony. Dzięki wyporności wody, wyczuwalnie zmniejsza się ciężar ciała w wodzie i można wykonywać ruchy swobodnie w sposób odciążony.
Horyzontalne, poziome ułożenie ciała ułatwia krążenie krwi, gdyż nie musi ona być pompowana do góry z siłą przeciwdziałającą sile grawitacji. Pływanie usprawnia więc krążenie krwi, wzmacnia naczynia krwionośne i umieszczone w nich zakończenia nerwowe oraz poprawia pracę serca. Wszystko to poprawia przemianę materii i przyspiesza kurację odchudzającą. Działanie wody na skórę połączone jest z oddziaływaniem termicznym. Wysokie przewodnictwo cieplne wody, która ma temperaturę znacznie niższą niż ciało pływaka, zwiększa odporność organizmu na zmiany temperatur. Wszystkie bodźce działające na człowieka pływającego mają inny charakter i wymiar niż podczas działań na lądzie. Zmusza to centralne ośrodki nerwowe do funkcjonowania odmiennie, są one aktywne, ale inaczej niż na lądzie co pozwala im na wypoczynek i dlatego po pływaniu czujemy się zrelaksowani i wypoczęci.
Pływanie, uprawiane racjonalnie, uodparnia organizm, zapobiega zachorowaniom, zwiększa wydolność organizmu i opóźnia oznaki starzenia się. Działanie wody ujędrnia i wygładza naskórek.
Pływanie ma szczególne znaczenie w profilaktyce wad postawy dzieci i młodzieży, wzmacnia ono gorset mięśniowy kręgosłupa i rozciąga przykurczone mięśnie, odciąża zmęczony kręgosłup. Środowisko wodne jest doskonałym miejscem do wykonania wielu ćwiczeń, ponieważ utrata ciężaru ciała po zanurzeniu w wodzie umożliwia wykonanie wielu zadań niemożliwych lub bardzo trudnych do wykonania w innych warunkach. Rozluźnienie mięśni charakterystyczne dla swobodnego ułożenia ciała na powierzchni wody sprzyja korzystnym dla celów kompensacji obszernym ruchom w stawach, powiększającym zakres tych ruchów.
Pływanie harmonijnie rozwija całe ciało, gdyż aktywizuje więcej grup mięśniowych niż jakakolwiek inna dyscyplina sportowa, jest gimnastyką dla mięśni i stawów, zmniejsza napięcie mięśniowe pobudzając jednocześnie prawidłowy rozwój gorsetu mięśniowego oraz aparatu kostno - stawowego, wspomaga proces rehabilitacji np. u dzieci z dolegliwościami kostno - stawowymi, korzystnie oddziałując na ruchomość stawów. Pływanie wpływa korzystnie na ogólny rozwój psychofizyczny i sprawność dzieci, kształtuje u nich podstawowe cechy motoryczne: siłę, szybkość, wytrzymałość, wyrabia pożądane cechy osobowościowe np. odwagę, zdyscyplinowanie, wpływa również na rozwój społeczny: zgodne współdziałanie w zespole, odpowiedzialność za drugą osobę znajdującą się w wodzie. Jest doskonałą formą spędzania czasu wolnego.

Jak często odwiedzasz Słowiankę?
Sonda

Newsleter

Dodaj swój E-mail do newslettera i badź na bieżąco z nowościami Słowianki.

Facebook