Regulamin monitoringu wizyjnego
1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
- Regulamin Monitoringu Wizyjnego (dalej: Regulamin) określa cele i zasady funkcjonowania monitoringu wizyjnego (dalej: monitoring) w obiektach CSR „Słowianka” Sp. z o.o. z siedzibą w Gorzowie Wlkp. i na terenach wokół obiektów, zasady zarządzania i obsługi monitoringu, miejsca instalacji kamer monitoringu, reguły rejestracji i zapisu danych, a także możliwość udostępnienia zgromadzonych danych.
- Monitoring stanowi własność CSR „Słowianka” Sp. z o.o. i obejmuje obiekty oraz teren wokół obiektów wyszczególnione w załączniku nr 1 do niniejszego Regulaminu.
- Załącznik nr 1 powinien być weryfikowany nie rzadziej niż raz na 6 miesięcy oraz podlega niezwłocznej aktualizacji w przypadku zmiany zakresu monitoringu wizyjnego.
- System monitoringu obejmuje pomieszczenia ogólnodostępne. Monitoring nie obejmuje pomieszczeń sanitarnych ani szatni.
2
CELE MONITORINGU WIZYJNEGO
Monitoring wizyjny został wprowadzony:
- W celu zapewnienia porządku publicznego, bezpieczeństwa i ochrony osób korzystających z obiektów rekreacyjno-sportowych przebywających na terenie obiektów CSR „Słowianka” Sp. z o.o. i wokół nich.
- W celu zapewnienia bezpieczeństwa pracowników Spółki oraz osób współpracujących ze Spółką.
- W celu zapewnienia ochrony mienia Spółki oraz niezbędnego bezpieczeństwa obiektów, na których prowadzona jest działalność Spółki.
- W celu prowadzenia wewnętrznych postępowań wyjaśniających.
3
SYSTEM MONITORINGU
- System monitoringu wizyjnego obejmuje w szczególności kamery rozmieszczone na zewnątrz i wewnątrz obiektów, rejestratory, okablowanie i oprogramowanie, monitory odbierające obraz z kamer i rejestratorów.
- System monitoringu nie rejestruje dźwięku oraz nie umożliwia bieżącego odsłuchu i zapisu prowadzonych rozmów. Rejestracji i zapisowi podlega wyłącznie obraz z kamer monitoringu.
- Dane z monitoringu obejmują: wizerunek osób oraz oznaczenie daty, godziny i miejsca pobytu osób korzystających z obiektów a w zakresie monitoringu obejmującego parkingi przy obiektach numery rejestracyjne pojazdów.
- Obraz zarejestrowany w systemie monitoringu wizyjnego przechowywany jest na dyskach twardych zabezpieczonych przed niepowołanym dostępem przez osoby nieuprawnione.
- Monitoring podlega nadzorowi Zarządu spółki oraz upoważnionemu w tym zakresie pracownikowi.
- Dostęp do zapisów z kamer i rejestratorów z monitoringu posiadają wyłącznie osoby upoważnione przez Administratora.
- Osoby, które mają wgląd w obraz zarejestrowany przez monitoring wizyjny zobowiązane są do przestrzegania przepisów prawa w zakresie ochrony danych osobowych.
4
ZASADY MONITORINGU
- Monitoring funkcjonuje całodobowo. Decyzje o jego trwałym lub czasowym wyłączeniu może podjąć Zarząd Spółki.
- Administratorem nagrań pochodzących z monitoringu jest CSR „Słowianka” Sp. z o.o. z siedzibą w Gorzowie Wlkp.
- Dane osobowe pochodzące z monitoringu przetwarzane są w celu realizacji prawnie uzasadnionego interesu Administratora, o którym mowa w §2 Regulaminu na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO oraz na podstawie przepisów prawa tj. art. 222 kodeksu pracy tj. na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO.
- Dane z monitoringu przetwarzane są w formie monitoringu wizyjnego i przechowywane są przez okres 10 lat od chwili utrwalenia danych a w zakresie danych osobowych dotyczących pracowników przez okres 3 miesięcy.
- Dane z monitoringu mogą być przetwarzane przez okres dłuższy niż wskazany w ust. 4, jeżeli wynika to z żądania organu publicznego lub osoby, które wykażą potrzebę uzyskania dostępu do nagrań np. osoby poszkodowanej w sytuacjach zarejestrowanych przez kamery systemu. W przypadku, gdy nagrania obrazu pochodzące z monitoringu stanowią dowód w postępowaniu prowadzonym na podstawie prawa lub Administrator powziął wiadomość, iż mogą one stanowić dowód w postępowaniu, nagrania obrazu będą przechowywane do czasu prawomocnego zakończenia postępowania.
- Po upływie okresu przechowywania uzyskane w wyniku monitoringu nagrania obrazu zawierające dane osobowe podlegają zniszczeniu, z wyjątkiem sytuacji, w których nagrania zostały zabezpieczone zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Obserwacja i rejestracja obrazu zdarzeń prowadzona jest z poszanowaniem godności człowieka. Nie może być prowadzona w sposób, który dyskryminuje rejestrowane osoby, w szczególności ze względu na płeć, rasę, przynależność etniczną, poglądy czy wyznanie.
- Informacja o prowadzeniu monitoringu wizyjnego jest przekazana klientom za pomocą tabliczek informacyjnych zawierających piktogramy kamery usytuowanych przy wejściu na obiekty oraz w miejscach objętych monitoringiem.
- Pełna treść klauzuli informacyjnej zawierającej informacje wymagane zgodnie z 13 RODO w zakresie przetwarzania danych osobowych znajduje się w punkcie obsługi klienta danego obiektu oraz na stronie internetowej CSR „Słowianka” Sp. z o.o.
- Dla zapisów i danych przetwarzanych w systemie monitoringu stosuje się odpowiednie środki zabezpieczające przetwarzanie tych danych, w szczególności uniemożliwiające ich utratę, bezprawne rozpowszechnianie lub nieuprawniony dostęp.
5
UDOSTĘPNIANIE DANYCH Z MONITORINGU
- Dane pochodzące z systemu monitoringu mogą zostać zabezpieczone w przypadku wystąpienia zdarzeń zagrażających bezpieczeństwu osób i mienia lub dla celów dowodowych uprawnionym organom lub instytucjom w zakresie prowadzonych przez nie czynności.
- Spółka może udostępniać nagrania uprawnionym organom i instytucjom po wskazaniu przez nie podstawy prawnej i faktycznej, a pozostałym podmiotom – w przypadku wykazania przez nie istnienia interesu prawnego w udostępnianiu. Udostępniania następuje po wyrażeniu zgody przez Zarząd Spółki.
- O udostępnienie fragmentu nagrania może zwrócić się również osoba, której dane dotyczą powołując się na uprawnienia do uzyskania kopii danych osobowych zgodnie z art. 15 ust. 3 RODO. Administrator każdorazowo, w zależności od okoliczności, podejmuje decyzję o formie udostępniania danych osobowych.
- Wzór wniosku o zabezpieczenie i udostępnienie danych stanowi załącznik nr 2 do niniejszego regulaminu
- Udostępnianie nagrań z monitoringu jest eiwdencjonowane w „Rejestrze udostępnionych nagrań” stanowiących załącznik nr 3 do niniejszego Regulaminu.
Wykaz obiektów objętych monitoringiem
Kompleks basenów
1. Parking przyległy do kompleksu basenów
2. Hol kompleksu basenów
3. Kasy basenowe
4. Strefa zmiany obudowa
5. Szatnia męska- monitoring nie obejmuje przebieralni
6. Łącznik basenów
7. Hala basenu sportowego plus trybuny oraz pomieszczenie ratowników udzielania pierwszej pomocy
8. Hala basenu rekreacyjnego
9. Bramka prowadząca do strefy saun
10. Strefa saun
11. Siłownia- obiekt dzierżawiony
12. Lokal gastronomiczny – pizzeria- obiekt dzierżawiony
13. Lokal SPA- obiekt dzierżawiony
Lodowisko
1. Część przyległa do obiektu znajdująca się w zasięgu kamery zewnętrznej
2. Hol główny lodowiska
3. Kasy lodowiska
4. Szatnia lodowiska – strefa zmiany obuwia
5. Płyta lodowiska / boisko
6. Kręgielnia- obiekt dzierżawiony
Wniosek o udostępnienie danych z monitoringu
WNIOSEK O UDOSTĘPNIENIE/ZABEZPIECZENIE DANYCH Z MONITORINGU
Gorzów Wlkp. , dn. ……………..
…………………………………..
(Imię i nazwisko Wnioskodawcy/
nazwa Wnioskodawcy)
……………………………………
……………………………………
(dane kontaktowe Wnioskodawcy)
Zwracam się z wnioskiem o udostępnienie/zabezpieczenie danych z monitoringu wizyjnego z dnia……………………………………, przedział czasowy ………………………………………… lokalizacja kamery ………………………..
Opis zdarzenia, podstawa faktyczna i prawa uzyskania danych z monitoringu:
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………..
(podpis Wnioskodawcy)
KLAUZULA INFORMACYJNA
DLA OSÓB SKŁADAJĄCYCH SKARGĘ LUB WNIOSEK
Zgodnie z art. 13 ust.1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (tzw. RODO) informujemy, iż:
- Administratorem Pana/Pani danych osobowych jest Centrum Sportowo-Rehabilitacyjne „Słowianka” Sp. z o.o., ul. Słowiańska 14, 66-400 Gorzów Wlkp., NIP: 5992720727, KRS: 0000051160, zwana dalej Administratorem. W sprawach związanych z przetwarzaniem danych osobowych można kontaktować się z wykorzystaniem powyższych danych adresowych lub pod adresem e-mail: iod@slowianka.pl
- Pani/Pana dane będą przetwarzane w celu rozpatrzenia wniosku oraz w celu powiadomienia Pani/Pana o sposobie jego załatwienia, tj. na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c i f RODO oraz w celu realizacji prawnie uzasadnionego interesu Administratora polegającego na poprawie świadczonych przez Administratora usług tj. na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.
- Podanie przez Panią/Pana danych osobowych w celu rozpatrzenia wniosku oraz udzielenia odpowiedzi o sposobnie załatwienia sprawy jest dobrowolne, aczkolwiek brak podania danych niezbędnych do rozpatrzenia wniosku lub skargi skutkować będzie pozostawieniem jej bez rozpoznania.
- Pan/Pana dane osobowe będą udostępniane podmiotom świadczącym dla Administratora usługi z zakresu pomocy prawnej, techniczno-informatycznym, ochroniarskiej.
- Pani/Pana dane osobowe co do zasady nie będą przekazywane do państw trzecich.
- Pani/Pana dane będą przechowywane przez okres niezbędny do rozpatrzenia wniosku i załatwienia sprawy, a następnie przez okres umożlwiający dochodzenie roszczeń lub obronę przed roszczeniami.
- W zakresie przewidzianym przepisami prawa przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do Pani/Pana danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych, a także prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.
- Przysługuje również Pani/Panu prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy RODO.
- Pani/Pana dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany i nie będą profilowane.
Regulamin realizacji praw osób , których dane dotyczą
REGULAMIN REALIZACJI PRAW OSÓB, KTÓRYCH DANE DOTYCZĄ
1. Celem procedury jest określenie jednolitych zasad i procedur w celu zapewnienia realizacji praw osób, których dane osobowe przetwarza CSR „Słowianka” Sp. z o.o., jako Administrator w rozumieniu RODO.
2. Procedura określa zasady realizacji praw osób, których dane dotyczą określonych w Rozdziale III RODO tj.:
– prawo do udzielenia informacji;
– prawo dostępu do danych osobowych;
– prawo do sprostowania i uzupełnienia danych osobowych;
– prawo do usunięcia danych osobowych;
– prawo do sprzeciwu;
– prawo do ograniczenia przetwarzania danych osobowych;
– prawo do przenoszenia danych;
– prawo do cofnięcia zgody;
– prawo do bycia poinformowanym o naruszeniu ochrony w zakresie przetwarzania danych.
3. Osobą odpowiedzialną za koordynowanie i zapewnianie prawidłowości działań związanych z realizacją Procedury jest Inspektor Ochrony Danych Osobowych.
4. Osoby kierujące poszczególnymi działami są odpowiedzialne za realizację praw osób, których dane dotyczą.
5. Prezes CRS przekazuje wniosek do Inspektora, który koordynuje jego realizację poprzez przekazanie do Kierownika właściwej komórki organizacyjnej oraz uzgadnia sposób załatwienia sprawy. Odpowiedź przygotowują pracownicy poszczególnych komórek organizacyjnych merytorycznie odpowiedzialnych za przetwarzanie danych osobowych. Po załatwieniu sprawy komórka organizacyjna przekazuje wniosek i odpowiedź w sprawie do Inspektora Ochrony Danych Osobowych.
6. Rejestr wszystkich wniosków i odpowiedzi prowadzi Inspektor Ochrony Danych Osobowych.
7. Żądanie Osoby, której dane dotyczą może zostać zgłoszone:
– w formie ustnej w siedzibie Administratora (w punkcie obsługi klienta);
– pisemnie na adres korespondencyjny Administratora ul. Słowiańska 14, 66-400 Gorzów Wielkopolski
– drogą pisemną w postaci elektronicznej za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres e-mail: iod@slowianka.pl;
8. Aby nie dopuścić do naruszenia praw i wolności spowodowanych naruszeniem bezpieczeństwa danych osobowych żądanie nie może być realizowane za pośrednictwem rozmowy telefonicznej uniemożliwiającej weryfikację tożsamości wnioskodawcy.
9. Wzór wniosku stanowi załącznik nr 1 do niniejszej Procedury.
10. Wzór wniosku Administrator udostępni w punkcie obsługi klienta oraz na stronie internetowej.
11. Przed realizacją żądania w zakresie przysługujących praw osobie fizycznej, dokonuje się weryfikacji jej tożsamości. W przypadku zaistnienia uzasadnionych wątpliwości w zakresie tożsamości tej osoby, osoba załatwiająca sprawę uprawniona jest do żądania dodatkowych informacji od osoby składającej wniosek w celu potwierdzenia jej tożsamości.
12. Administrator udziela informacji o działaniach podjętych na skutek złożonego żądania każde bez zbędnej zwłoki, jednakże nie później niż w terminie miesiąca od daty otrzymania wezwania. W przypadku zaistnienia konieczności, termin, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym może zostać przedłużony o kolejne dwa miesiące z uwagi na skomplikowany charakter żądania lub liczbę żądań w danym okresie. Administrator w terminie miesiąca poinformuje jednak o tym fakcie osobę, której dane dotyczą wskazując przyczyny opóźnienia.
13. Odpowiedzi udziela się w tej samej formie, w której żądanie zostało zgłoszone, chyba że wnioskodawca zażąda udzielenia odpowiedzi w innej formie.
14. W przypadku gdy żądanie osoby, której dane są przetwarzane nie może zostać uwzględnione Administrator poinformuje tę osobę, w terminie, o którym mowa w ust. 12 o odmowie realizacji żądania wraz z podaniem przyczyny oraz poinformuje o możliwości wniesienia skargi do organu nadzorczego oraz skorzystania ze środków ochrony prawnej przed sądem.
15. Czynności Administratora podejmowane w odpowiedzi na zgłoszone żądania są wolne od opłat. W przypadku, gdy żądanie osoby jest oczywiście nieuzasadnione lub nadmierne, Administrator może odmówić działań lub pobrać za nie określoną opłatę w wysokości uwzględniającej koszty udzielenia odpowiedzi. Jednocześnie Administrator informuje osobę wnoszącą żądanie o możliwości wniesienia skargi do organu nadzorczego oraz skorzystania ze środków ochrony prawnej przed sądem.
Prawo do bycia poinformowanym o przetwarzaniu danych
1. Administrator podczas pozyskiwania danych jest zobowiązany udzielić osobie, której dane dotyczą wszelkich niezbędnych informacji, o których mowa:
– w art. 13 RODO – w sytuacji, gdy dane zbierane są od osoby, której dane dotyczą
– w art. 14 RODO – w sytuacji, gdy dane zostały pozyskane od osoby, której nie dotyczą
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 powyżej, informacje przekazywane są podczas pozyskiwania danych osobowych, poprzez ich zamieszczenie bezpośrednio na formularzach, w umowie lub w innych dokumentach, w których Osoba, której dane dotyczą, wpisuje swoje dane osobowe lub jako załącznik (odnośnik) do takich formularzy, umów lub innych dokumentów – w postaci stosownych klauzul informacyjnych lub odrębnych dokumentów zwanych „polityką prywatności”. Stosowne klauzule informacyjne zostaną nadto umieszczone na stronie internetowej Administratora.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 lit. b) powyżej, Informacje przekazywane są Osobie, której dane dotyczą, w możliwie najkrótszym terminie, nie dłuższym niż 30 (trzydzieści) dni od dnia pozyskania danych osobowych, z zastrzeżeniem następujących przypadków:
– jeżeli pozyskane dane osobowe mają służyć komunikacji z Osobą, której dane dotyczą – informacje przekazywane są najpóźniej przy pierwszej komunikacji z tą osobą;
– jeżeli pozyskane dane osobowe mają być ujawnione innemu odbiorcy – najpóźniej przy ich pierwszym ujawnieniu.
4. W celu wykazania realizacji obowiązku informacyjnego, należy zapewnić, aby Osoba, której dane dotyczą, mogła potwierdzić otrzymanie Informacji. W tym celu, w przypadku przekazania Informacji w formie papierowej – Osoba, której dane dotyczą, podpisuje stosowne oświadczenie o otrzymaniu Informacji.
5. Inspektor odpowiedzialny jest za wybór i sformułowanie stosownej Klauzuli Informacyjnej w odniesieniu do określonego zbioru danych/procesu przetwarzania. Obowiązek ten dotyczy w szczególności sytuacji, w których podejmowane są nowe działania, które wiązałyby się z przetwarzaniem danych osobowych.
6. W zakresie wyboru i sformułowania Klauzuli Informacyjnej Inspektor współpracuje z Kierownikiem danej komórki organizacyjne.
7. Inspektor dokonuje cyklicznych przeglądów Klauzul Informacyjnych – nie rzadziej niż raz na pół roku w celu weryfikacji, czy ich brzmienie wciąż odpowiada faktycznemu celowi i zakresowi przetwarzania oraz czy spełnia ono wymóg przejrzystości w odniesieniu do kategorii osób, do których dana Klauzula Informacyjna jest kierowana. Z przeglądu sporządzana jest notatka.
8. W przypadku konieczności zmiany Klauzuli Informacyjnej, w szczególności, gdyby zmieniła się:
– podstawa prawna lub cel przetwarzania;
– odbiorcy danych osobowych;
– okres przechowywania danych;
– zakres praw przysługujących Osobom, których dane są przetwarzane;
9. Inspektor dokonuje stosownej zmiany Klauzuli Informacyjnej. Osoby, których dane dotyczą, są powiadamiane o zmianie Klauzuli Informacyjnej.
Prawa realizowane na wniosek
- Prawo dostępu do danych
1. Każda osoba, której dane dotyczą, jest uprawniona do uzyskania od Administratora informacji, czy przetwarzane są dane osobowe jej dotyczące, a jeżeli ma to miejsce, jest uprawniona do uzyskania dostępu do tych danych oraz następujących informacji:
– cele przetwarzania;
– kategorie odnośnych danych osobowych;
– informacje o odbiorcach lub kategoriach odbiorców, którym dane osobowe zostały lub zostaną ujawnione, w szczególności o odbiorcach w państwach trzecich lub organizacjach międzynarodowych;
– w miarę możliwości planowany okres przechowywania danych osobowych, a gdy nie jest to możliwe, kryteria ustalania tego okresu;
– informacje o prawie do żądania od administratora sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych osobowych dotyczącego Osoby, której dane dotyczą, oraz do wniesienia sprzeciwu wobec takiego przetwarzania;
– informacje o prawie wniesienia skargi do organu nadzorczego;
– jeżeli dane osobowe nie zostały zebrane od Osoby, której dane dotyczą – wszelkie dostępne informacje o ich źródle;
– informacje o zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji, w tym o profilowaniu, o którym mowa w art. 22 ust. 1 i 4 RODO, oraz – przynajmniej w tych przypadkach – istotne informacje o zasadach ich podejmowania.
2. Jeżeli dane osobowe są przekazywane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej, Osoba, której dane dotyczą, ma prawo zostać poinformowana o odpowiednich zabezpieczeniach, o których mowa w art. 46 RODO, związanych z przekazaniem
3. Administrator, na żądanie Osoby, której dane dotyczą, dostarcza jej również kopię danych osobowych podlegających przetwarzaniu. Za wszelki kolejne kopie, o które zwróci się osoba, której dane dotyczą Administrator może pobrać opłatę w rozsądnej wysokości wynikającej z kosztów administracyjnych.
- Prawo do sprostowania i uzupełnienia danych
1. Każda Osoba, której dane dotyczą, ma prawo żądania od Administratora sprostowania dotyczących jej danych osobowych, które są nieprawidłowe. Z uwzględnieniem celów przetwarzania, Osoba, której dane dotyczą, ma prawo żądania uzupełnienia niekompletnych danych osobowych.
2. Wnioskujący o sprostowanie powinien wykazać, że przetwarzane dane są nieprawdziwe. W tym celu należy przedstawić dokument, z którego wynikałaby niezgodność przetwarzanych danych ze stanem faktycznym.
3. Administrator dokonuje sprostowania lub uzupełnienia w sposób odpowiadający okolicznościom danego procesu przetwarzania, np. poprzez przedstawienie Osobie, której dane dotyczą, dodatkowego formularza do wypełnienia.
4. Administrator informuje o sprostowaniu lub usunięciu danych osobowych lub ograniczeniu przetwarzania, których dokonał zgodnie z art. 16 RODO (prawo do sprostowania danych), art. 17 ust. 1 RODO (prawo do usunięcia danych) i art. 18 RODO (prawo do ograniczenia przetwarzania), każdego odbiorcę, któremu ujawniono dane osobowe, chyba że okaże się to niemożliwe lub będzie wymagać niewspółmiernie dużego wysiłku. Administrator informuje Osobę, której dane dotyczą, o tych odbiorcach, jeżeli Osoba, której dane dotyczą, tego zażąda.
- Prawo do usunięcia danych
- Każda Osoba, której dane dotyczą, ma prawo żądania od Administratora usunięcia dotyczących jej danych osobowych, jeżeli zachodzi jedna z następujących okoliczności:
- dane osobowe nie są już niezbędne do celów, w których zostały zebrane lub w inny sposób przetwarzane;
- osoba, której dane dotyczą, cofnęła zgodę będąca podstawą do przetwarzania danych zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. a) RODO, a brak jest innej podstawy przetwarzania;
- osoba, której dane dotyczą, wniosła sprzeciw wobec przetwarzania danych;
- dane osobowe są przetwarzane niezgodnie z prawem;
- dane osobowe muszą zostać usunięte w celu wywiązania się z obowiązku prawnego przewidzianego w prawie Unii Europejskiej lub prawie polskim;
- dane osobowe zostały zebrane w związku z oferowaniem usług społeczeństwa informacyjnego oferowanych bezpośrednio dziecku
- Administrator informuje o sprostowaniu lub usunięciu danych osobowych lub ograniczeniu przetwarzania, których dokonał zgodnie z art. 16 RODO (prawo do sprostowania danych), art. 17 ust. 1 RODO (prawo do usunięcia danych) i art. 18 RODO (prawo do ograniczenia przetwarzania), każdego odbiorcę, któremu ujawniono dane osobowe, chyba że okaże się to niemożliwe lub będzie wymagać niewspółmiernie dużego wysiłku. Administrator informuje Osobę, której dane dotyczą, o tych odbiorcach, jeżeli Osoba, której dane dotyczą, tego zażąda
- Prawo do sprzeciwu
- Każda Osoba, której dane dotyczą, ma prawo wnieść sprzeciw – z przyczyn związanych z jej szczególną sytuacją – w przypadku gdy Administrator przetwarza dane na następujących podstawach:
- przetwarzanie jest niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej Administratorowi;
- przetwarzanie jest niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez Administratora lub przez stronę trzecią, z wyjątkiem sytuacji, w których nadrzędny charakter wobec tych interesów mają interesy lub podstawowe prawa i wolności Osoby, której dane dotyczą, wymagające ochrony danych osobowych, w szczególności gdy Osoba, której dane dotyczą, jest dzieckiem; c) w tym profilowania na podstawie przepisów art. 6 ust.1 lit. e) i f) RODO wymienionych powyżej w punktach a) oraz b).
- Administratorowi nie wolno przetwarzać danych, o których mowa powyżej, chyba że wykaże on istnienie ważnych prawnie uzasadnionych podstaw do przetwarzania, nadrzędnych wobec interesów, praw i wolności osoby, której dane dotyczą lub podstaw do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. W razie zaistnienia powyższych przesłanek kierownik komórki organizacyjnej zobowiązany jest przedstawić stosowną notatkę zawierającą uzasadnienie decyzji.
- Każda Osoba, której dane dotyczą, ma prawo wnieść sprzeciw w przypadku, gdy jej dane osobowe są przetwarzane na potrzeby marketingu bezpośredniego w zakresie, w jakim przetwarzanie jest związane z takim marketingiem bezpośrednim.
- Prawo do ograniczenia przetwarzania
- Każda Osoba, której dane dotyczą ma prawo żądania od Administratora ograniczenia przetwarzania jej danych osobowych, w przypadku gdy:
- kwestionuje ona prawidłowość danych osobowych – na okres pozwalający Administratorowi sprawdzić prawidłowość tych danych;
- przetwarzanie jest niezgodne z prawem, a Osoba sprzeciwia się usunięciu danych osobowych, żądając w zamian ograniczenia ich wykorzystywania;
- Administrator nie potrzebuje już danych osobowych do celów przetwarzania, ale są one potrzebne Osobie do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;
- Osoba, której dane dotyczą wniosła sprzeciw wobec przetwarzania danych,– do czasu stwierdzenia, czy prawnie uzasadnione podstawy po stronie Administratora są nadrzędne wobec podstaw sprzeciwu.
- W przypadku wykonania żądania realizacji prawa, o którym mowa w ust. 1 powyżej, Administrator dokonuje oznaczenia danych objętych żądaniem i zaprzestaje ich przetwarzania w inny sposób niż ich przechowywanie, chyba że:
- osoba, której dane dotyczą, wyrazi zgodę na inny sposób przetwarzania danych;
- jest to niezbędne w celu ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;
- jest niezbędne w celu ochrony praw innej osoby fizycznej lub prawnej;
- z uwagi na ważne względy interesu publicznego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego.
- W przypadku uchylenia ograniczenia przetwarzania danych osobowych, Administrator informuje o tym Osobę, której dane dotyczą.
- Administrator informuje o sprostowaniu lub usunięciu danych osobowych lub ograniczeniu przetwarzania, których dokonał zgodnie z art. 16 RODO (prawo do sprostowania danych), art. 17 ust. 1 RODO (prawo do usunięcia danych) i art. 18 RODO (prawo do ograniczenia przetwarzania), każdego odbiorcę, któremu ujawniono dane osobowe, chyba że okaże się to niemożliwe lub będzie wymagać niewspółmiernie dużego wysiłku. Administrator informuje Osobę, której dane dotyczą, o tych odbiorcach, jeżeli Osoba, której dane dotyczą, tego zażąda
- Prawo do przenoszenia danych
- Każda Osoba, której dane dotyczą, ma prawo otrzymać w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego dane osobowe jej dotyczące, które dostarczyła Administratorowi, oraz ma prawo przesłać te dane osobowe innemu administratorowi bez przeszkód ze strony Administratora, jeżeli:
- przetwarzanie odbywa się na podstawie zgody lub na podstawie niezbędności do wykonania umowy, której stroną jest Osoba, której dane dotyczą, lub do podjęcia działań na żądanie tej Osoby przed zawarciem umowy, oraz
- przetwarzanie odbywa się w sposób zautomatyzowany.
- Jeżeli jest to technicznie możliwe, na żądanie Osoby, której dane dotyczą, Administrator przesyła dane bezpośrednio innemu administratorowi.
- Prawo do cofnięcia zgody
- Osoba, której dane dotyczą ma prawo w każdym momencie wycofać zgodę.
- Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
- Wycofanie zgody nie powinno być uzależnione od jakichkolwiek okoliczności.
- Prawo do bycia poinformowanym o naruszeniu ochrony w zakresie przetwarzania danych osobowych
- W przypadku wystąpienia incydentów naruszających bezpieczeństwo przetwarzania danych osobowych, które mogą powodować wysokie ryzyko naruszenia praw i wolności osób fizycznych, bez zbędnej zwłoki zawiadamia się osobę, której takie dane dotyczą o takim naruszeniu.
- Zawiadomienie, o którym mowa powyżej powinno być sporządzone w formie jasnej i czytelnej. Ponadto powinno zawierać informacje opisujące charakter naruszenia ochrony danych osobowych oraz zawierać co najmniej imię i nazwisko oraz dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych Osobowych, opis możliwych konsekwencji naruszenia ochrony danych osobowych, opis zastosowanych lub proponowanych przez Administratora w celu zaradzenia naruszeniom ochrony danych.
- Szczegółowe zasady dotyczące postepowania z incydentami zawiera Instrukcja Postępowania z Incydentami Naruszeń stanowiąca załącznik nr 5 do Polityki.
Klauzule